Donnez votre avis


(2019-12-09) 

Somewaan

En wat met zonneschijn in de vrije tijd? Het is opvallend hoe mensen naar buiten komen als de zon schijnt. In de huidige tijden van vereenzaming en depressies is de zon een belangrijke remedie hiertegen. De wetenschap zal hierover ook wel mooie cijfers kunnen voorleggen, welke ik op deze site niet terugvind.


(2019-11-25) 

peter

Was die omschakeling nu zo erg 4 weken geleden?


(2019-11-25) 

peter

Ik aanvaard zeker seizoenen, maar wil wel 3 seizoenen waarin ik s avonds nog kan buitenkomen, en niet slechts 1. En dat is waar je naartoe gaat als je permanente wintertijd invoert.
Be carefull what you wish for...


(2019-11-17) 

ZacharyDrync

http://pillsgen.site sodomous , analogize , semipro


(2019-11-11) 

Gerwin

Ik hoop echt dat de regering niet de zomertijd gaat invoeren als permanente tijd. Het is gewoon objectief de slechtste optie voor onze volksgezondheid en de wintermaanden zullen nog depressiever worden.


(2019-11-05) 

peter

Gezellig he thuiskomen in het donker. En gezellig he om 20 u het gevoel hebben dat het al tijd is om te gaan slapen want het is al zolang donker...
Ik wordt daar echt bijna depressief van en kan niet wachten tot het einde maart is en we s avonds terug kunnen beginnen leven
Lang leve de omschakeling...

Notre réponse:
Tja, er zijn nu eenmaal 4 seizoenen. Dat zal iedereen moeten aanvaarden . Dat verander je niet met een zomeruur. Zelfs bij een permanent zomeruur wordt het ook nog herfst en winter met de lange donkere en koude dagen. Maar in het voorjaar lengen de dagen, schijnt de zon al meer en meer , ook zonder zomeruur.


(2019-11-01) 

Marc

Wat zouden de echte argumenten van Jeanne zijn ?


(2019-10-28) 

Jeanne

Ik verkies dat alles blijft zoals het is. Uw keuze is even suggestief als de vragenlijst van de Europese Commissie . Daar kon je als Belg enkel kiezen tussen zomeruur of winteruur , niet voor zomer EN winteruur. Bij uw systeem heeft u uw wintertijd en wij onze zomertijd. Ik betwijfel dat diegenen voor het winteruur elke dag opnieuw jaar in jaar uit op dezelfde minuut opstaan, eten...Dat is onmogelijk en in de brochure van Kind en Gezin lees ik dat de baby zelf zijn ritme bepaalt van wanneer hij wil eten, dus ook niet klokvast. In ziekenhuizen delen ze het eten uit als het kalm is niet om 18 uur stipt. Kinderen gaan misschien wel vlugger slapen wanneer het vroeger donker is maar zij gaan ook vroeger wakker zijn (in juli zal het bij winteruur licht worden rond 4:30). Bij de zomeruur kan je gedurende een langere periode bij daglicht je kinderen van een naschoolse activiteit terug naar huis laten fietsen om nog maar te zwijgen van het opknappen van allerlei klusjes die beter bij daglicht gebeuren,Permanente wintertijd zou dit allemaal moeilijker maken in voor en najaar.
Daarom laat alles aub bij het oude tenzij u een groep van de bevolking (die is er) tegen wil krijgen. Daarom kunnen we beter de voor en nadelen van de situatie zoals ze nu is onder elkaar blijven delen.

Notre réponse:
Het is vreemd dat een standaarduur zoveel angst aanjaagt bij sommige mensen. Bij een permanent standaarduur (GMT+1 ipv GMT+2) is het niet plots pikdonker, hoor. Een mens past zich geleidelijk aan , aan alle seizoenen. In september zal je nog mooie dagen hebben in de nazomer, en in april zal het af en toe al fijn zijn om na de winter weer langer licht te hebben. De voorstanders van een permanent zomeruur beschouwen een permanent standaarduur als een gedrocht, waarbij niemand nog buiten kan komen, en iedereen in het donker zit. Mocht de EU beslissen voor ons standaarduur, zonder dat je ervan op de hoogte was, velen zouden het niet eens merken aan het einde van de dag.


(2019-10-27) 

Herman

Tav Bart , Uw voorstel ivm die 30 min slaat nergens op en is volkomen nutteloos. Er is maar één enkele oplossing en dat is gewoon het zomeruur afschaffen zoals voor 1977 toen bestond het zomeruur nog niet , maar in dat jaar dus wel. Het doel was besparen op energie en later is men er achter gekomen dat het amper 5 % is maar met meer nadelen dan voordelen die zijn er gewoon niet. Dus zomeruur weg ermee en niks anders. Ja ik ben tegen het zomeruur als sinds vele lange jaren want het heeft gewoon géén enkel nut. Men denkt ook niet na over de nadelen ? en men denkt dat er alléén maar voordelen zijn. Klopt niks van.


(2019-10-26) 

Bart

Ik heb niet alle reacties gelezen, maar is een compromis niet de beste oplossing voor alle Europeanen, nl. om bij de laatste keer dat het uur verzet wordt, dat met 30min te doen ipv met een uur? Zo komt men beide strekkingen tegemoet en het is ook niet iets abnormaals. Er zijn tijdzones met zelfs een kwartier verschil, dus waarom altijd in volledige uren denken?


(2019-10-21) 

Peter

Sorry, maar deze reactie vind ik weinig zinvol. Natuurlijk zitten de mensen niet buiten als het slecht weer is. En ik heb het ook niet over de rest van de dag. Ik heb het over de avonden, de periode die er nog overschiet na de gemiddelde werkdag of schooldag. En dan is het heel eenvoudig, als het weer het toelaat en het is nog licht, dan kunnen we s avonds nog buitenspelen. Is het donker, dan doet niemand dit nog, ook al is het droog en niet koud.

Door het uur te veranderen naar permanent winteruur dan gaat iedereen een uur vroeger naar binnen en blijft er van je avond niets meer over in september, oktober en april. En dat is een aanslag op mijn levenskwaliteit en die van mij kinderen.

Wil je aan die avonden iets hebben , dan moet de werkdag en de schooldag vroeger beginnen, maar dan zit je in de winter met hetzelfde probleem. Behoud de omschakeling


(2019-10-20) 

Ronald van Knippenberg

Het winteruur sluit veel meer aan bij het zonne-uur. De argumentatie van mensen die voor het zomeruur zijn, omdat ze dan des avonds langer op het terras kunnen zitten is kolder. Ten eerste ze kunnen een uur eerder gaan. En op het terras zitten kun je ook als het donker is. Ik neem toch aan dat de temperatuur het belangrijkste is. En vergeet niet: vroeger hadden we GMT. Dus GMT+2 is wel erg veel verschil. Ik ben dus absoluut voor GMT+1.


(2019-09-13) 

peter

Hoe zalig was het gisterenavond om met mijn kinderen s avonds tussen 19 en 20u in het zonlicht nog wat te gaan skaten op het pleintje. Zoveel mensen buiten aan het genieten. En dan dacht ik er plots aan dat men ons dit wil afnemen. Als het winteruur wordt het hele jaar lang dan is dit minstens 3 maanden per jaar minder mogelijk. Dan moet dit in september niet enkel in het donker, maar dan is het ook nog eens 2 graden kouder in de schaduw onder thermometerhut. Kijk maar eens op de website van het KMI naar het temperatuurverloop per uur in de dag. Voor mij is het overduidelijk, er kan enkel sprake zijn van een permanent winteruur als men alles in de samenleving er aan aanpast. Dat we vroeger opstaan, we werken van 8 to 4 ipv 9 tot 5, de scholen en sporten een uur beginnen, enz... Anders is dit echt een ongeloofelijke aanslag op de kwaliteit van mij leven en dat van de kinderen. Bijna alle activiteiten en quality-time vinden immers plaats na het werk en de school in de week, dat ga je niet omdraaien... Maar verander je wel alle werkuren en dergelijke dan zit je weer met nadelen in de winter, dus eigenlijk is het systeem zoals het nu is zo slecht nog niet. Ok, het is 1 x per jaar,de keer dat je vroeger je bed uit moet, een paar dagen vervelend, maar dat is het.. hetgeen je ervoor terugkrijgt is zo veel groter.

Notre réponse:
Die mooie dag in september was die echt te wijten aan de uursverschuiving? Mocht het die dag donker zijn en regenen, zou je daar niet gezeten hebben. Wij zijn ervan overtuigd dat, zowel in winter als in zomerperioden, dat de weersomstandigheden belangrijker zijn dan het uur. Ook in de zomer op een mindere, sombere, winderige dag zie ik geen mens buiten wanneer ik mijn wandeling maak of een jogging of fietstoer maak. Dan zie ik in elke huiskamer het tv-scherm. Ook in de zomer.


(2019-05-20) 

Rob

Nu iedereen de mond vol heeft om het fietsen te bevorderen, stel ik voor dat de voorstanders van het zomeruur om 06.30u (gmt 04.30u) eens de fiets nemen om naar hun trein of werk te rijden
Dan zullen ze wel ondervinden hoe de realiteit is.

Notre réponse:
Inderdaad. Mensen, die elke dag vroeg op pad moeten, weten hoe de ochtenden het ganse jaar door zijn. Mijn fiets staat ook elke dag klaar om 6u. (5u in de zomer) ;-)


(2019-04-18) 

Bert

De gezondheid gaat voor. Mensen die denken dat het zomeruur gezonder is dan het winteruur weten niet wat ze zeggen, ofwel hebben ze de mogelijkheid om zéér laat op te staan.

Feit is dat men op andere vlakken enorm bekommerd is om de gezondheid van de mens. Neem nu de campagnes die er tegen roken gevoerd worden. Als ik zie hoeveel mensen blijven roken zou men denken dat deze mensen overtuigd zijn van het feit dat het niet ongezond is, en dat er op de werkvloer lustig mag gerookt worden. Mensen die wel bezorgd zijn voor hun gezondheid worden daar ook ziek van.

Wel, zou het niet éénvoudig zijn om de agnosten te beschermen tegen zichzelf en het zomeruur af te schaffen en niet die kunstmatige onnatuurlijke verschuiving aanhouden.


(2019-04-14) 

Godelieve Van Overmeire

Het zomeruur is mijns inziens ongezond. De wetenschap bewijst het.


(2019-04-02) 

Liesbeth

Ik heb NF2 en dwz geen evenwicht in het donker. Ik moet s morgens er altijd vroeg door om te gaan werken en wil dus niet dat het in de winter pas rond half 10 licht zou worden. Ook ben ik geen fan van de zomer, veel te warm voor mij. Als het tijdens de zomermaanden vroeger donker wordt, kan de lucht misschien ook vroeger afkoelen en kan je dan beter slapen.

Notre réponse:
Fijn dat je het zegt. Het is vreemd dat herfst en winter altijd zo negatief bekeken wordt door een aantal mensen. De zomerperiode is ook niet heiligmakend. Denk maar aan de voorbij droogte en hitte van dit jaar. Toch worden er hemelsmooie gedichten geschreven over herfst en winter. Zijn de voorstanders van zomeruur dan de prachtige herfstwandelingen vergeten? En laat ons de wintersportvakanties niet vergeten te melden.


(2019-04-01) 

Berdien Reijniers

Permanent leven in de zomertijd zou vooral s winters nadelige gevolgen hebben zoals

Slaaptekort
Stemmingsschommelingen
Medische aandoeningen zoals hartinfarcten
Moeilijkheden om op te staan (in de winter) omdat het zo lang donker blijft

Ik ben voorstander voor het winteruur


(2019-04-01) 

Surya Antwerpen

Luister simpeweg naar de wetenschap: winteruur sluit best aan bij onze biologische klok.
En jawel, voor heel veel mensen doet dat er wel toe

Notre réponse:
Wij vinden het fair om het voordeel te geven aan dezen die wel lijden onder de uurswisseling. Degenene die er geen problemen hebben met een uurswisseling kunnen uit solidariteit aansluiten bij de grote meerderheid, die het wel hindert.


(2019-03-31) 

Jacob Joseph

In de zomer willen kinderen nooit gaan slapen, in de winter is het gevaarlijk om nog 9 uur smorgens in het donker te zitten.
Laat de winter tijd regeren op het volk!


(2019-03-31) 

Stef

Een bovenste beste goedgemutste hallo aan iedereen. Vannacht een uurtje minder kunnen slapen en het eten is ook wat aanpassen, maar we gaan hier toch niet over zeuren? Sedert de mens de klok invoerde is er geprutst met de tijd. En hoeveel mensen moeten niet werken in ploegenarbeid of nachtarbeid. En wie van jullie heeft al niet eens een pakje online besteld dat je dan het liefst de dag er op in bezit hebt en dus meerdere mensen voor jou tijdens de nacht hebt laten werken.
En wie eet of gaat slapen telkens op dezelfde minuut.
En de last voor gepensioneerden is ook verwaarloosbaar want als er iemand net niet is gebonden aan de tijd dan zijn het wel zij. En een baby slaapt als het moe is en jankt als het honger heeft en dan is de horloge van geen tel. Dus al de geklaag en gezeur over het uur dat verandert en de wintertijd is allemaal niet nodig. Er lopen al genoeg mensen met een zuur gezicht rond.

Notre réponse:
Dag Stef, fijn dat u goedgezind bent. Wij ook, zeker bij dit mooie lenteweer van vandaag. In ons gezin werken er enkelen in ploegen. Ikzelf sta elke dag op om 5.30u. Dat wordt voor ons gezin vanaf deze week elke morgend om 4 u of voor mezelf om 4.30u op staan. (tegenover het uur van vorige week). Ik kan u verzekeren dat dit geen flauwekul is. Ik veronderstel dat u gepensioneerd bent en de totale vrijheid geniet. Oude mensen in rusthuizen zijn nochtans gebonden aan een strak dagschema. Eten en slapen doen de meeste mensen niet op de minuut hetzelfde elke dag, maar permanent een uur verschil elke dag, dat is echt wel voelbaar. Jonge moeders met kleine kinderen, die 's ochtends moeten werken en hun baby's/kleine kinderen een uur vroeger moeten wekken, dat zou u eens aan hen zelf in kwestie moeten vragen. Ik kan u het antwoord al geven.Het huilen van een baby (een hond jankt) omdat het honger heeft, zal de eerst komende week alvast ontregeld zijn.


(2019-03-31) 

Christine Claeys

Zomeruur is een lust voor de sterke en begoede medemens. Kwetsbare mensen: zieken, kinderen, bejaarden, ea, zijn beter gediend met winteruur. Als ik moet kiezen dan graag de keuze voor de kwetsbare medemensen.


(2019-03-31) 

Geert Vandenbulcke

De Welkom pagina mag wel eens geactualiseerd worden...

Notre réponse:
U heeft gelijk. Hier wordt aan gewerkt.


(2019-03-30) 

De Keukeleire Noël

Pruts niet aan de tijd, zodat iedereen een eigen of een collectief ritme kan behouden. Laat de zon op de middag in het zuiden staan.


(2019-03-30) 

Phil

in de zomer wordt het veel te vroeg licht... uren waarmee je niks kan. ik zie niemand om 5u smorgens buiten op zijn terras zitten.

ik kan ook niet gaan werken want ik wil de schoolgaande jeugd wel eens horen als we de lessen vanaf de lente om 6u30 of om 7 u laten beginnen.

daarnaast is de winter altijd een grauwe periode die weinig uren licht brengt... smorgens is het donker... of je nu om 6, 7 of 8 u naar het werk gaat het is nog donker of schemer... het verschil naar 9u a 10u kan er wel bij.... het is slechts voor een dikke maand.

voor mij is het duidelijk... zomeruur all the way.

het argument : niet knoeien met de tijd vind ik zelf maar zwak. we zetten alle natuurwetten en andere zaken zoveel mogelijk naar onze hand. waarom zou dat uurtje er iets toe doen... er zijn nadien ook geen plotse veranderingen meer en het donker worden gebeurd steeds geleidelijk...

sorry ik kies 100procent voor zomertijd

Notre réponse:
Als het 's morgens in de winter tot 9 à 10u donker blijft, heb je eigenlijk 2 nadelen. In januari is het 's avonds ook donker om 17.30-18 u, en u zegt dat het dan grauw en somber is. Zeg je dan zelf eigenlijk niet dat het geen goed idee is om zomeruur gans het jaar te gebruiken? Bedoelt u eigenlijk niet gewoon winter en zomer? En heeft uw betoog dan eigenlijk ook niets te maken met zomer/winteruur?


(2019-03-29) 

Geert Goossens

Eigenlijk lopen we in de winter zelfs al 1uur voor op de tijd. In de zomer kan je ook op een terasje zitten als het donker is. Lang leve de wintertijd.


(2019-03-28) 

De Preter

Het zijn de mensen die aan de klok prutsen, het uur blijft het uur. Ik hoop dat zo spoedig mogelijk een einde komt aan de zomertijd. Ik vind het krankzinnig en ongezond die overschakeling.


(2019-03-26) 

Goetschalckx

Ik ben tegen de zomer uur om dat een ongezonde ritueel is, om dat tot savonds laat licht en iedereen ga laat gaan slapen en de volgende dag oververmoeid is.


(2019-03-25) 

Marie

IK wil ALTIJD het Winteruur!!! En STOP toch met dat zomeruur! De kinderen moeten dan naar bed als het nog daglicht is en opstaan om naar school te gaan als het nog nacht is. Ze hebben moeite om te volgen in de klas. Idem voor de mensen die gaan werken. Dat zomeruur is tegen de natuur en ongezond.


(2019-03-20) 

christina

zoveel hoofden zoveel zinnen
het zal nooit voor iedereen goed zijn.
Maar hoe zalig is het dat het langer licht blijft?
Ik wil ALTIJD zomeruur






















































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































Notre réponse:
Wij denken dat u eigenlijk gewoon het seizoen lente en zomer bedoelt, in plaats van zomer-en winterùur. In de lente blijft het inderdaad al veel langer licht, vooral als het dan geen druilerige dag is. Maar dat heb je zonder zomeruur ook. Dat is eigen aan de seizoenen.


(2019-03-20) 

Ken

wie tegen het zomeruur is is gek. de enige echte waarheid lees je hier: https://tpo.nl/2018/11/06/permanente-zomertijd-is-wel-beter-dan-permanente-wintertijd/

Notre réponse:
Waarom niet de keuze voor GMT+1 geven aan mensen , die erg veel last hebben van een jaarlijkse switch of een permanent zomeruur? Voor hen die er lichtzinnig over oordelen, blijkt het allemaal geen probleem. Waarom dan niet kiezen voor een systeem waarbij ook de voorstanders van winteruur zich goed bijvoelen?! Ik lees in het artikel dat de meeste mensen tussen 7 en 8 u opstaan. Ik denk dat u eens rond 5u de baan op moet, dan zal je zien hoeveel bedrijvigheid er reeds in de vroege ochtend is.Ikzelf stond voor 30 maart elke werkdag om 5.30u op voor het werk. Dat wordt nu 4.30u. Ik kan u verzekeren dat je dan niet zo goed gezind meer bent.


(2019-03-18) 

Bart

winteruur is perfect, het telkens omzetten een hel!


(2019-03-16) 

JB Van Goethem

Ik heb een bloedhekel aan die uursveranderingen.
Echt met de mensen hun voeten spelen. Degoutant!


(2019-03-09) 

Vander Veken Luc

Het winteruur is eigenlijjk het normale uur dat het dichtst bij de zonnestand staat , het zomeruur wordt vooral gepromoot door Horeca bedrijven omdat dit een kwestie is van meer inkomen tijdens de lange zomeravonden .Voorwat het normale natuurlijke levensritme betreft is de normale tijd ( wintertijd) het meest aangepast , denk maar aan de nachtrust ( uren donker dat wij nodig hebben voor de recuperatie van het lichaam enzv enzv)


(2019-03-08) 

jan

Als je op vakantie gaat is het uur meestal ook verschillend dan in Belgie.Dat is geen probleem.

Notre réponse:
Wij denken dat u nogal ver op reis gaat. De grote massa blijft meestal binnen Europa voor reizen. Bovendien heb je een heel ander leven als je op vakantie bent. Geen werk, geen school, geen afspraken, geen verplichtingen. Geen wekkers? ;-)


(2019-03-06) 

Standaardtijd

Het licht in de ochtend is belangrijk voor onze gezondheid. Als het tot laat in de avond licht is, komen we moeilijker in slaap, zeker geldt dit voor kinderen. Echter, ook in de ochtend geldt dan het zomeruur, waardoor we een uur eerder op moeten staan dan zonder het zomeruur. We komen daardoor slaap tekort. Dat genieten op een terrasje geldt daarmee helaas niet voor schoolgaande en werkende mensen, want je moet een uur eerder opstaan, dus ook een uur eerder naar bed.


(2019-03-05) 

Iris

Wat heb je eraan dat het in de zomer om 4u30 al licht is? NIETS. Wat heb je eraan dat het licht blijft tot 22u30? Héél veel!

Dus... Meer moet er toch niet gezegd worden?

Notre réponse:
Wanneer je vanaf zomeruur in voege gaat plots om 4.30u uit je bed moet, in plaats van 5.30u, dan hoef ik je niet te vertellen dat het licht van 22u ( en niet 22.30u) niet meer van toepassing is , als je de dag daarop weer om 4.30 (zomeruur) uit de veren moet.


(2019-03-05) 

Geert Moons

Stop met de man en vrouw in de straat (en op een terrasje) om hun mening te vragen. Laat de wetenschappers horen en die pleiten voor continu winteruur!

Notre réponse:
Volledig mee eens. Wij hebben de indruk dat mensen vaak niet echt meer weten hoe het zou zijn in de lente en zomer, zonder een zomeruur. Misschien is het een uitdaging waard om een testjaar te doen. Wij zijn alvast overtuigd dat er velen van mening zullen veranderen.


(2019-03-04) 

Harald

Winteruur leunt dichtst aan tegen het natuurlijk uur. Ik ben altijd blij als het weer winteruur is.


(2019-01-09) 

fernand

Onze klok zou moeten ingesteld zijn op GMT. We lopen dus al bijna een uur voor. Laat ons dan tenminste het winteruur behouden. En stop met dat veranderen van uur.


(2019-01-09) 

Erik Meel

Beste wensen allemaal,
heeft ook iedereen genoten van een leuke kerstvakantie waarbij iedereen allicht later gaat slapen en gemakkelijk langer in bed blijft liggen? Ik bedoel...iedereen past zijn klok dus aan, soms zelfs met 2u verschil t.o.v. een gewone werkdag...maar niemand klaagt erover, ook al is dit een aanpassing tijdens 2 weken om dan terug naar een normaal ritme om te schakelen. Maar commentaar geven op wissel van zomeruur naar winteruur of omgekeerd kan iedereen blijkbaar wel goed. Het uur (echte tijd of niet) waarop wij leven is dus een persoonlijke voorkeur...en laat mijn voorkeur aldus de zomertijd zijn.


(2018-11-14) 

Tegen het zomeruur

Peter

Jou redenering dat er geen tijds verschil
zou bestaan binnen Europa is niet juist. Er bestaat tijd zones in Europa. Het zit zo dat elke 15 graden naar het Oosten er plus 1 uur bij komt vanuit Greenwich , UK gezien want daar ligt de Nul Graden Grens.

Wat er dus op neerkomt dat een deel van Duitsland er niet inzit en een ander deel dan weer wel en Polen zit daar zeker wel bij en Noorwegen ook.

En als je dan naar het Westen gaat dan gaat er daar dan weer min 1 u achteruit ook weer vanuit Greenwich , UK ,- gezien waar de Nul Graden Grens ligt en dan ligt Portugal daar is en dat is dan GMT nu is dat UTC min 1 u.

Ga eens naar deze side daar staat er bv een kaart met de Tijdzones op en dan zal je zien wat ik bedoel. Er staat daar nog veel meer info op. https://nl.wikipedia.org/wiki/Tijdzone

Maar het is wel verwarrend allemaal en dat maakt het allemaal nog veel moeilijker dan dat het eigenlijk nu is.

Laten we even rekenen , je hebt 24 uur op de klok en de aarde is 360 graden rond. Als je nu 360 gaat delen door 24 dan is de uitkomst 15 graden want dan graden zijn. Dus elk uur van de klok is 15 graden.

Nu ligt Greenwich in de buurt van de Engelse stad Londen. En daar ligt dus de Nul Graden Lijn en van daaruit ga je richting Rusland eke 15 graden is plus 1 uuur bij tellen en naar de VS is dat dan elke 15 graden is min 1 uur achteruit tellen . En vanuit Green Wich Mean Time of wel GMT wat de oude benaming is want nu wordt er UTC gebruikt en dat staat voor Coordinated Universal Time ofwel Standaard Gecoördineerde Wereldtijd.

En nu komt het addertje onder het gras. Belgie en Nederland liggen op ongeveer 4,5 graden ten opzichte van Greenwich. Dus minder dan die 15 graden waar ik het zo net over had. Dus moeten we in Belgie en Nederland eigenlijk de zelfde tijd hanteren dan in England in de winter.

Want Engeland is dan wel GMT plus 0 uur dus geen tijds verschil. Maar in de zomer doen zij er ook plus 1 uur erbij en wij ook dus dan krijg je het volgende. England GMT plus 1 uur en Belgie , en Nederland GMT plus 2 uur. En daar zit het bedrog.

En dat maakt het zo ingewikkeld dat heel erg veel mensen nu al de bomen door het bos niet meer zien laat staan dat ze het kunnen begrijpen hoe het eigenlijk in elkaar zit.

Want toen Duitsland in 1914 Wereld Oorlog 1 begon en Belgie bezet werd. Werd meteen de zomertijd verplicht ingevoerd. Na de Oorlog in 1918 dus nu 100 jaar geleden. Werd die zelfde verplichte Zomertijd meteen weer afgeschaft. Maar dan hebben ze wel een grote fout gemaakt door dan GMT plus 1 uur in te voeren en niet GMT plus 0 uur zoals voor 1914 wel het geval is geweest.

Maar omdat we nu al 100 jaar met deze tijd leven is het daarom beter omdat zo aan te houden maar wel de zomertijd af te schaffen zoals vele mensen willen.

Alleen Europa doet er niks aan ze beloven dat al jaren maar daar blijft het ook bij. En daarom moet Europa doen wat wij de massa tegenstanders van dat zomeruur willen en dat is dat er volgend jaar 2019 er geen zomeruur meer moet komen.

En ja ik weet dat de voorstanders van het zomeruur hier kwaad voor zijn omdat zij erg bang zijn dat ze een vals uur daglicht gaan missen op hun uurwerk terwijl er op zich niks te vrezen valt en dan snap ik niet waar ze zo erg angstig en bang zijn ?

In de zomer staat de aarde dichter bij de zon en in de winter staat de aarde verder van de zon. En hebben wij in in de maanden juni tot augustus zomer in het Noordelijk Halfrond terwijl ze in het Zuidelijk halfrond in zelfde tijd winter hebben. En omgekeerd dan hebben zij zomer als wij Kerst en Nieuw hebben.

Nu moet ik een fout gaan recht zetten en dat is dat ik eerst dacht en schreef dat de zon rond de aarde draait. Dat is dus niet juist het is de zon aarde die dus rond de zon draait. Want als de zon verder staat in de winter dan verliezen we daglicht en dus wordt het sneller donker en in de zomer is dat net andersom.

Ik hoop dit deze uitleg iets meer duidelijkheid schept waarom het geen enkele zin heeft om de zomertijd aan te houden want er wordt niks mee gewonnen alleen we verliezen veel meer dus weg er mee dan is dat beter.

Ik ben tegen de zomertijd en heel veel met mij dus we gaan door met de strijd.


(2018-10-31) 

peter

Waarmee ik niet wilde zeggen dat er binnen Europa geen verschillende tijdzones zijn. Ik wilde enkel verduidelijken dat ook met de afschaffing van de omschakeling niet heel Europa dezelfde tijdzone zal hebben en er misschien nog meer verschillen zullen zijn dan dat nu het geval is.


(2018-10-31) 

peter

Bovendien heeft elk land in Europa een andere ligging, dus wat voor België het natuurlijkste is, is dat nooit voor Litouwen en omgekeerd. Als je de natuur wil volgen zal je in Europa met verschillende tijdzones en de gevolgen ervan zitten. Daar kan je niet omheen. Er zullen dan altijd enkele buurlanden zijn met verschillende tijdzones. Soit, elke keuze wintertijd, zomertijd of omschakeling heeft zijn specifieke voor of nadelen en die zijn dan nog in elk Europees land anders, dus dat wordt een boeltje. we zijn het nu gewoon, laat het ons behouden. Doe in het slechtste geval een jaar zomertijd in heel de Europese Unie, dan een heel jaar wintertijd en doe dan pas een referendum over welke tijd we nemen en of we blijven schakelen in Maart en oktober. Dan kan niemand zeggen dat ze niet juist alle gevolgen wisten, zoals bij het Brexitreferendum het geval was. daar hebben velen nu ook spijt van.


(2018-10-31) 

swiss

Ik kan het begrijpen dat oudere mensen en nog enkel andere groepen wat last van ondervinden maar de meerderheid van de mensen zijn toch kinderen en volwassenen die een normale school of werkdag hebben en die als ze thuiskomen nog graag iets aan hun avond hebben ipv met gesloten gordijnen voor de TV te zitten. Ons gezin geniet er in september en oktober s avonds nog heel hard van sporten, buiten spelen en we kijken er ook heel hard naar uit dat eind maart de klok terug verandert en we weer kunnen LEVEN. Want deze vijf maanden in de wintertijd heb ik het gevoel dat ik enkel in het weekend wat leef, maar niet in op weekdagen. Je kan dan pleiten om vroeger op te staan, maar dat wil eigenlijk defacto zeggen om voor jezelf de zomertijd te behouden. En dat kan enkel als de bedrijven en scholen meewillen, en dan wordt het toch weer iets opgelegd en geen vrije keuze meer en defacto dus een zomeruur in de winter.


(2018-10-31) 

peter

Op de eerste pagina staat dat men niet het uur moet veranderen, maar dat men de scholen en de bedrijven in bepaalde maanden vroeger moet laten starten. kan er iemand mij uitleggen wat het verschil dan is voor mijn biologische klok als ik die maanden ineens mijn wekker moet verzetten om vroeger te beginnen. Dat is toch exact hetzelfde als een omschakeling van het uur.
In ieder geval: de mensen die tegen een omschakeling zijn zijn soms wel mensen die er geen probleem mee hebben om op citytrip te gaan naar Londen of op reis naar een land in een andere tijdszone. Dan hebben ze er geen probleem mee. laat toch alles bij het oude: geniet in Oktober van een uurtje langer slapen en in maart bijt je 3dagen op je tanden en dan geniet je 6 maanden van de lange zomeravonden. En je moet niet in 1 keer de wekker 1 uur verzetten, spreid het over enkele dagen, elke dag een kwartiertje vroeger op staan. dat voel je niet.


(2018-10-30) 

Rita

Jammer dat mevrouw Ceusters vindt dat de gewone burger niet mag bevraagd worden wegens te weinig wetenschappelijke onderbouwdheid.
We gaan dan terug naar 150 jaar geleden. Ook dan was niet elke stem evenveel waard.

Notre réponse:
Elke burger heeft een mening, en mag die ook uiten. Als het om algemene gezondheid gaat, en kosten die daaraan gebonden zijn voor de gemeenschap, dan is het beter dat mensen met kennis hierover oordelen. Vreemd dat indien het over ziekte gaat, of kankeronderzoek, of co2-uitstoot, ...en zelfs de weerman, steeds beroep wordt gedaan op wetenschappers. In het ziekenhuis ga je toch ook niet in discussie met de chirurg die je zal opereren. Waarom krijgen dan wetenschappers in deze materie zo weinig respect? Indien zulke keuzes aan de bevolking over gelaten worden, creëert men een impasse zoals de Brexit in Engeland. Dàt is de reden waarom wij de mening van de wetenschap verkiezen boven deze van de burgers.


(2018-10-30) 

Luc

Ik ben geboren voor 1977. Het was voor mij en mijn familie een openbaring toen we dat extra uurtje klaarte kregen in de zomermaanden. Tot nu toe draai ik lange werkdagen en maak ik lange verplaatsingen voor mijn werk. Het is een zegen voor mij om in het voorjaar en het najaar nog in mijn tuin te kunnen werken na mijn lange werkdag. Als men mij dit afneemt, dan zal dit voor mij heel erg zijn. Ik wil dat de omschakeling blijft.


(2018-10-30) 

Tegen het zomeruur

Tav Bart Timperman schreef , het is wel wat arrogant om te beweren dat het vooral mensen zijn van na 1977 die voor de zomertijd zijn en dat die voorstanders er niks vanaf weten

Ik ben het niet eens met je stelling want iemand die na 2001 geboren is die kent ook alleen maar de Euro Munt en heeft de oude Belgische Frank nooit gekend.

Dus is dat verre van arrogant want zoals mijn voorbeeld met de Euro hebben zij die na 1977 geboren zijn ook nooit iets anders gekend dan de zomertijd.

Dat de jeugd destijds in 1977 blij was met een uurtje langer licht kan dan wel in jou hoofd waar zijn. Maar ik was ook nog heel jong toen en als je jong bent dan merk je daar niet veel van , maar naar mate je veel ouder wordt en dan bedoel ik 50+ en ouder dan begint het wel te wegen en vooral in maart als er plots een vals uur bij komt. Als ik van jou was zou ik die arrogante stelling waar je het over hebt toch eens over nadenken ?


(2018-10-30) 

Tegen het zomeruur

Heel erg veel mensen schijnen er niet goed bij stil te staan dat er seizoenen en dat de Zon rond de aarde draait. En in de winter staat de zon verder van de aarde in het Noordelijk Halfrond waardoor het in het Zuidelijk Halfrond dan zomer is want daar staat de zon dichter bij de aarde.

In onze zomer dus Noordelijk Halfrond gebeurt dan net het zelfde en dan is het winter in het Zuidelijk Halfrond.

En dat is het natuurlijke van de gehele evolutie van de seizoenen zoals Herfst , Winter , Lente , Zomer.

En dus moet je niet gaan knoeien aan de tijden van de klok want de zomer tijd is je zelf bedriegen ten koste van alle andere zaken zoals natuur en leven voor mens en dier. Maar daar willen de voorstanders van dat zomertijd niks van weten. En ik vermoed dan ook zeer sterk dat zij die voorstanders zijn geboren zijn na 1977 en dus niks anders ooit gekend hebben en daarom schrik hebben van de afschaf ? terwijl men niet bang moet zijn want het is gewoon niet normaal dat we 2x per jaar aan de klok knoeien. Een voordeel is dat je dan eens het stof kan afdoen haha.

Schaf de zomertijd af want ik heb er ook problemen mee vooral in maart , toen ik veel jonger was was dat geen probleem. Nu wel met ouder te worden en velen met mij.

Europa gaat ons aan het lijntje houden en in 1977 hebben ze het ons door de strot geduwd misschien moeten wij allemaal buiten komen en het Europa nu eens door de strot duwen dat we vanaf willen en de meeste zijn voor en ik ook afschaffen die handel het heeft meer da 40 j geduurd en niks opgelost of bijgedragen.

Ik ben radicaal tegen het zomeruur en het moet dringend afgeschaft worden en het liefst morgen en geen 10 j of 100 j wachten. Tijd voor actie laat je horen. Tis 5 voor 12.

Page 1 sur 21